xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Topp 10 julfilmerna!

Publicerad 2011-09-23 00:40:45 i Allmänt,

Nu är hösten över oss med dess vackra löv och kyliga vind.
Nätterna blir långa och en skön varm tekopp känns helt rätt.
Nu börjar man känna att det inte långt kvar till vintern och december månad.
Därför vill jag passa på redan nu att rekommendera mina 10 bästa julfilmer så att ni hinner
införskaffa dessa innan vintern.

1. It's a Wonderful Life från 1946 av Frank Capra




George Bailey har spenderat hela sitt liv med att hjälpa sina medmänniskor i hans hemstad Bedford Fall. Han största önska var att få resa och se världen men livet satte alltid stop för hans resplaner. Den redan jätte rika Mr. Potter har alltid överhängande planer att ta över staden. Men George förstör hans planer av fullständigt dominans.
George Bailey har alltid försökt göra det rätta men tror nu han att han misslyckats och försöker därför ta sitt liv. En ängel skickas till jorden för att övertyga Bailey om att han trots allt har mycket att leva för.
Med bl.a James Stewart som George Bailey.
Filmen blev stor långt efter sin premiär 1946 då amerikansk tv sände den varje julsäsong under 70 och 80. Av problem med licenser och copie right slutade den sändas fritt i USA och då hade den redan hunnit få kult status. Tyvärr nådde den aldrig någon större uppmärksamhet i Sverige. SVT sänder den varje år runt jultid
men då i lite olika dagar och olika tider under julhelgen från år till år(ingen fast tradition)


2. Scrooged från 1988





Bill Murray som Scrooged i den något mer moderniserade tappningen av A Christsmas Carol av Charles Dickens.
Den är ofantligt roligt och om jag måste välja en av alla de fantastiska versioner av
A Christmas Carol så tar jag den här.
Varför?
Den har både Bill Murray och Miles Davis i en och samma film!
Citat från filmen: "No, you are a hallucination, brought on by alcohol! Russian Vodka, poisoned by Chernobyl!"







Med ”The Dream Team” av sin tid, Bing Crosby och den legendariske dansaren Fred Astaire. Fylld av fantastisk musika av Irving Berlin. Musikalen van en Oscar för sin låt ”White Christmas” av Irving Berling. Inspirerade också till en hotell kedja vid samma namn.
Behöver man säga mer?




Arnold Schwarzenegger blev så förälskad i dena ”cult" film att han regisserade sin egen tv version 1992. Men vad du än gör så håll dig till Originalen, en underbar skruvad förväxlingskomedi med Barbara Stanwyck som matrecensent som vilseleder sina läsare på mycket ovanligt sätt.




5. Miracle On 34th Street från 1947


Om inte denna klassiker till film inte får dig att börja tro på tomten så kommer ingen att göra det.
Den är ganska mörk för att vara en julfilm. Kris Kringle hamnar på rätten för att bestämma via lagligt väg om han verkligen är Tomten. En oerhört hjärtevärmande film. Med bl.a.  Maureen O'Hara och John Payne.



6. The Family Man från 2000



Tänk dig att du har en takvåning på Manhattan, en Ferrari vid dörren, vackra kvinnor vid din sida, och du är numer två vid en internationell jätte företag. Deta är Jack Campbell (spelad av Nicolas Cage) liv i början av 00-talet.
Men något kontigt händer när Jack träffar en kille vid en butik.
Nästa dag när han vaknar ligger han bredvid sin flickvännen från sin student tid Kate (Tea Leoni)
Det är julafton han är gift, pappa till två och bor på förorten.
En kanon rulle med oerhört mycket hjärta och en sensmoral som sällan blir ur modet ”pengar är inte allt



7. Santa Claus: The Movie från 1985

Ett måste film för mig under julen. För mer information läs tidigare inlägg.




8. Gremlins från 1984 av Steven Spielberg


Om du tror att denna film som handlar om gröna monster som förstör ett småstad i USA under juldagarna och om ansvaret att ta hand om sina presenter på rätt sätt, inte är julig nog för dig, så har du nästan fel.  Vem har sagt att julkänslan måste vara sött?
Se denna pärla och njut!



9. The Family Stone från 2005




En hårt stramat affärskvinna (Sarah Jessica Parker), följer hem till hennes tillmötesgående pojkvän (Dermot Mulroney) familjejul firande för att finna att hon inte hör hemma där, egentligen hör hon inte hemma någon stans.
Ett stjärnspäckat film med all vad man kan önska sig av en modern familjejul firande.




10. Trapped in Paradise från 1994



Ett år innan Nicolas Cage får sin stora hit och vinner en Oscar var Trapped in Paradise släppt i USA.
Cage spelar Bill Firpo, en snäll kille som försöker hjälpa sina bröder (splade av Dana Carvey och Jon Lovitz) att råna en småorts bank under julhelgerna.
En snöstorm slår in och de blir oerhört välbehandlade som de aldrig blivit behandlade förut. Julstämningen fyller deras vilsna hjärtan och Bill lyckas till och med hitta sitt liv kärlek.  Skratta och njut av denna sköna julfilm.



Hoppas att det fanns några nyheter och jag rekomenderar alla dessa oerhört underbara filmer varmt från hjärtat!

Kommentarer

Postat av: Dani

Publicerad 2011-09-23 10:52:23

Grymt inlägg - stort tack för tipsen. Har bookmarkat och kommer tillbaka när suget att se på julfilm faller in. För det gör det garanterat! :) Många av dem har jag inte en sett.

Postat av: Lina

Publicerad 2011-09-26 09:55:09

Men det hade jag också. Innan den gick på tv så hade jag aldrig hört talas om den, men den är verkligen värd att se :)

Kul att du tipsar om just julfilmer, dessutom flera som jag aldrig sett. Kul att det finns flera gamla godingar som fortfarande håller måtter :)

Postat av: Mr W

Publicerad 2011-09-26 19:18:09

Grymt inlägg!! Bokmärkar den direkt! Ser fram emot din nästa inlägg!!!

Postat av: TinaGustafsson.com

Publicerad 2011-09-26 23:54:56

Som du kanske ha sett så har min julblogg (Tina´s Jul) flyttat till www.tinagustafsson.com och jag har länkat till din blogg på denna sida http://tinagustafsson.com/julbloggar-som-ger-massor-av-julfeeling/



Känner du för att länka tillbaka så får du gärna göra det :-)



För att vara säker på att inte missa något jag skriver om julen så kan du Gilla denna sida http://www.facebook.com/#!/pages/TinaGustafssoncom/192531110782439?sk=app_206747196050374



Det skall bli så mysigt att börja läsa alla julbloggar igen, det har jag längtat efter i några veckor nu!



Ha det bra så hörs vi bland alla julinlägg :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela