xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Själfull Jul / Christmas Soul and R&B!!!

Publicerad 2011-11-24 13:52:47 i Allmänt,



Nästan alla större soul och r&b artister har gjort egna jullåtar eller egna julskivor.
Från Aretha Franklin till Usher.
Jag vill tipsa er på några julklassiker som kanske inte alltid är så självklara men oerhört bra.
Låt Julen få svänga i år!



Stevie Wonder

”What Christmas Means To Me”






Först ut har vi legenden och myten Stevie Wonder. Under barnet Wonder började släppa skivor under skivbolagen Motown redan 1962 då han bara var 12 år gammal.
Mr Wonder har släppt ett fler tal julskivor under sin karriär, komponerat flera egna jullåtar.
Som ”One Little Christmas Tree”, ”Someday At Christmas” och många, många fler. Jag väljer ”What Christmas Means To Me” för den gör mig alltid glad och den har den klassiska  Motown svängen.  Hoppas ni gillar den!



Spotify länk till Stevie Wonder ”What Christmas Means To Me”



Otis Redding

”Merry Christmas Baby”/

 

"White Christmas"






Otis Redding denna gigant. Hans jullåtar får mig att rysa av njutning.
In till det sista visste jag inte vilka av hans två (enligt mig) bästa jullåtar jag skulle välja.
Hans version av ”white Christmas” som är så oerhört bra eller hans version på ”Merry Christmas Baby”. Men jag lovade sväng så det får bli ”Merry Christmas Baby”
Men lyssna på båda vet jag!









Spotify länk till Otis Redding ”Merry Christmas Baby”


Spotify länk till Otis Redding "White Christmas"



Donny Hathaway

”This Christmas”







Underbar svängig jullåt av Donny Hathaway. Jag kan nästan inte höra denna låt utan att passa på och dansa med frugan. Lyssna och njut, passa på och släng dom lurviga!


Spotify länk till Donny Hathaway ”This Christmas”



Mahalia Jackson

”Silent Night, Holy Night”




Inte så svängigt men ack så bra. Mahalia lämnar ingen ton orörd men varje hjärta rörd.
Njut av denna helt sanslösa låt.



Spotify länk till Mahalia Jackson ”Silent Night, Holy Night”

Tack för den här gången, vi forsätter med mera soul och r&b.

Kommentarer

Postat av: Mr X

Publicerad 2011-11-25 06:32:59

Tack Mr W! Grymt inlägg, men jag undrar om du kan något om metal christmas?

/Mr X

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela