xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Julfimer del 7

Publicerad 2011-12-15 12:58:00 i Allmänt,


Tisdag: 13 dec.

The Good Witch's Gift (2010)

 


TV-film med bland andra Catherine Bell i Huvudrollen.
Ganska rak fram TV-film, inget nytt men ganska charmig på sitt sätt.
Inga större överraskningar men underhållande. Se den om inget annat går på TV.

Jag ger den 6.0
IMDb ger den 7.4




Onsdag: 14 dec.

Rare Exports (2010)


Vad ska jag säga om denna högst ojuliga, juliga julfim från Finland?
Sällan har jag lämnats så förundrad efter en film. Den lämnade mig men en massa frågor, som hur kunde komma på tanken och var fick de finansiering till denna mästerverk till film. Sällar har jag sett en så hjärtfylld film om något så makabert. Den kommer och är redan en kultklassiker men förvänta dig inte se den på TV:n. Huvudrolls karaktären är ett barn och ja den handlar om Tomten men nej den är definitivt ingen barnfilm. Den är stundvis lite läskig utan att för den delen gå över gränsen. Den är en visuell storverk med vissa panorama vyer över den finska Lappland som lämnade mig gapande framför TV:n. Hur kan en film vara så vacker och samtidigt så smutsigt? Den oerhört svarta och delvis barnsliga humorn som genomsyrar filmen får mig att stunds viss vika mig av skratt. Så sätt en kartongbit på rumpan och gaffatejpa den ordentlig för du har en högst ovanlig film framför dig.
Låt dig förundras av denna ojuliga juliga julfilm.

Jag ger den 7.7
IMBd ger deb 6.9




Torsdag: 15 dec

The Christmas Star (1986)

 


Disney film från 1986 med Edward Asner i huvudrollen som Santa. Filmen känns forcerat att få tittaren att vilja gråta och tycka synd om denna egentligen ganska onda Tomte som lurar barn för sitt eget vinning. En grå matta läggs över som en deprimerande täcke. Tack och lov vet man att det är en Disney film så den kommer att sluta lycklig men behövs all denna misser? En mycket deprimerande film som fick till och med granen att sloka lite. Går den på TV så kanske är den värd att ses.

Jag ger den 5.0
IMDb ger den 6.1


Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela