xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Vinter musik!

Publicerad 2011-10-19 01:33:58 i Allmänt,

All vinter musik är inte julmusik och all julmusik är inte traditionell.
Det kommer ut varje år en mängd olika julskivor och vinter skivor, de flesta julskivor som kommer ut består av ”standards” traditionell julmusik. Men det komponeras mycket nytt och jag vill tipsa er på nytt material, vem vet de kanske blir de nya ”standards”? Själv älskar jag de gamla finna låtarna men är alltid på jakt efter nytt och spännande musik. Vinter skivor eller ”Winter Albums” är ett ganska nytt fenomen där kompositörerna skriver ny ”holiday” musik som varken är julmusik eller inte julmusik. Jag ska försöka förklara, dessa artister sjunger inte nödvändig viss om en stilla natt eller om Jesus barnet men mer om kyla och snö, någon sorts midvinter musik. Dessa Vinter Skivor som jag kallar dem på brist på en annan benämning är för det mesta vackra och mysiga, så för mig personligen passar de utmärkt som musik val under November månad när längtan börjar bli som bäst!

STING "If On A Winter's Night"





Sting slutar aldrig förvåna mig. Han släpper ena pop skivan efter den andra och så bestämmer han sig för att turnera med en klassisk luta spelare med låtar komponerade av John Dowland (1563-1626) utan att släppa en skiva på nästan tio år (förutom Barock platan ”Songs from the Labyrinth” som släptes på den berömda Deutsche Grammophon ) Sen bestämmer han sig för att släppa en vinter skiva med bland de bästa i julmusik jag har hört på åratal. Jag är såld, den perfekta skivan till första snön en kall november kväll.



Spotify länk till "If On A Winter´s Night"


Tori Amos - "Midwinter Graces"




Tori Amos har aldrig riktigt varit min favorit men när hon släppte sin vinter skiva 2009 kunde jag inte låta bli att lyssna,  glad är jag för det. Skivan är helt underbar och väll balanserad, den är inte riktigt en ”standard” skiva hemma hos oss men är på god väg. Börjar lyssna på den i November och ger den några år på nacken så är den en ”keeper”.



Spotify länk till "Midwinter Graces"

THE SWEPTAWAYS-

”A christmas party with

The Sweptaways & friends”





The Sweptaways är trettio kvinnor från Stockholm i koordinerad kostym som sjunger körarrangerade a cappella-versioner av populärmusikaliska örhängen. 2006 släppte de debutalbumet Ooh aah och jul-ep:n Cry cry christmas. 2007 var det dags igen med jul-epn – ”A christmas party with The Sweptaways & friends”, till hjälp har de med sig Marit Bergnab, Magnus Carlson och The Gray Brigade . Underbar liten skiva som får det att dofta luciatåg, vad är jul utan körsång?




Spotify länk till ”A christmas party with The Sweptaways & friends”

Kate & Anna McGarrigle-

”The McGarrigle Christmas Hour”







Systrarna Kate och Anna McGarrigle har varit verksamma artister sen 60-talet, de började i folkmusik gruppen Moutian city Four 1963, för att sedan under 70-talet börja sjunga som duo. I denna klassiker har Kate med sig sina barn Rufus Wainwright och Martha Wainwright, båda med lyckosamma musik karriärer. En riktig  familjejulskiva, tyvärr blev den också den sista efter Kates död 2010. Den är en mycket stämningsfull skiva och jag njuter av varje ton.




Spotify länk till ”The McGarrigle Christmas Hour”


Ron Sexsmith-

”Maybe This Christmas”


Jag kan inte låta bli att också ta med denna fantastiska julsång av Ron Sexsmith från 2002. Den spelas flitigt i Filmer och tv-serier. Även vår egen Nils Landgren spelar den i sin senaste julskiva. Med andra ord är den redan på väg att bli en tvär äkta julstandard. Lyssna och Njut!


Spotify länk till ”Maybe This Christmas”


Alla dagens julstandards har en gång varit nya ovanliga jullåtar!

Kommentarer

Postat av: Oskar

Publicerad 2011-10-19 19:09:23

Hade helt missat Stings julskiva, tack för tipset!

Postat av: Jul hos Tess

Publicerad 2011-10-21 15:16:46

Visst är det kanon med musik och film som skapar julkänsla utan att det känns som man fuskar om man startar redan nu? Sting är himla mysig, men de andra har jag missat. Kul med tips, får kolla upp dem! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela