xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Jazzig Jul!!

Publicerad 2011-11-09 01:20:05 i Allmänt,

För mig är julen stark förknippad med jazzen. Jag har barnminnen från jular fyllda med jazziga svängiga låtar. Redan vid tidig ålder tyckte jag att den bästa julmusiken var jazziga låtar från 40-50 talet med grabbar som
Frank Sinatra, Bing Crosby och Nat ”King” Cole.
De har förevigat julmusiken med sina inspelningar av Jingle bells, White Christmas,The Christmas Song (Chestnuts Roasting on an Open Fire), Winter Wonderland, Let it Snow (Let it Snow, Let it Snow), Santa Claus is Coming To Town
och många många fler.
Mer julig julmusik än så här blir det nästan inte i mina ögon eller rättare sagt öron.
Idag vill jag bjuda in er till mina Jazziga favoriter
och vem vet kanske ni kan digga till en svängig skiva till årets stora julbak!

Ella Fitzgerald ”Ella Wishes You a

Swinging Christmas”







Först ut har vi Ella Fitzgerald med sin fantastiska julskiva ”Ella Wishes You a Swinging Christmas” från 1959. Köp den, lyssna på den och njut!

Här kommer ett smakprov!



Spotify länk till Ella Fitzgerald ”Ella Wishes You a Swinging Christmas”




Vince Guaraldi Trio

”A CharlieBrown Christmas”

(Almbum)






Kanske den mysigaste julskivan någonsin, Vince Guaraldi gör soundtracken till Chalie Browns julavsnitt 1965. Lyssna och bara njut!!




Spotify länk till Vince Guaraldi Trio ”A Charlie Brown Christmas” (Almbum)




Ramsey Lewis trio

”Sound Of Christmas”








"Sound of Christmas" från 1961 är en grym skiva som har allt man kan vilja ha av en instrumental julskiva.  Ramsey Lewis är en fantastisk pianist, jag har många vackra julminen till den här skivan. Hoppas ni gillar den.





Spotify länk till Ramsey Lewis trio ”Sound Of Christmas”






Jazz for Joy ”A Verve

Christmas Almbum”





Den legendariska skivbolagen Verve samlar alla sina jazz stjärnor för en jul skivinspelning. Året är 1996 och julmusiken blev aldrig sig lik igen. Jag älskar den här skivan och speciellt Shirley Horns version av Winter Wonderland.

Här har ni den.


Spitify länk till Jazz for Joy ”A Verve
Christmas Almbum”



Diana Krall ”Christmas songs”





En modern klassiker, Diana Krall fångar all det underbara julkänslan från 40 och 50 talets jazz inspelningar och får det att låta som helt nya. Juljazz för 00-talet!

Vad tycker ni?



Spotify länk till Diana Krall ”Christmas songs”





Nat ”King” Cole

”The Christmas Song” (Album)





Nat ”King” Cole är Mr Christmas. Behöver nästa inte säga mer, ”The Christmas Song”  från1946 är en klassiker som ger mig gåshud nästan varje gång!



Spotify länk till Nat ”King” Cole  ”The Christmas Song” (Album)





Dexter Gordon

”The Christmas Song”




Jag Kan inte låta bli att slänga med en till underbar jullåt. En underbar version på en redan fullbordat klassiker. Dexter Gordons version på ”The Christmas Song”


Så mysig och julig, jazz är balsam för själen!


Spotify länk till Dexter Gordon ”The Christmas Song”




Georg Wadenius, Arild Andersen,

Jan Lundgren  ”Jul på svenska”




Inte kan jag missa chansen att få tipsa er på en svensk jul jazzskiva. En Jazz skiva fylld av svenska traditionella julsånger som det svänger om! Svensk jazz lever och mår bra!



Spotify länk till Georg Wadenius, Arild Andersen, Jan Lundgren  ”Jul på svenska”




Nästa inlägg blir indie pop julklassiker!

Kommentarer

Postat av: Åke

Publicerad 2011-11-09 01:34:30

Jag älskar flera av de skivor du tipsar om men inga med Sinatra eller Crosby? Nat King Cole är given en av dom bästa men jag tycker nog att Sinatra är något vassare...

Tack för en mycket bra blogg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela