xmasfreak

Jag vill ha mer jul!

Julmusik när den är som bäst!

Publicerad 2011-11-02 00:04:47 i Allmänt,

Nu är vi inne i vackra November, med första advent bara runt hörnet.
Under November tänkte jag tipsa er om Julmusik från olika stilar och genrer. Låt årets julsäsong förgyllas av underbar musik för alla sinnen.
Det blir flera novemberinlägg med Julskivor från Folkmusik, Jazz, Pop, Indie, m.m.

Jag tänkte börja med det som ligger mig varmast om hjärtat och det är folkmusik.
Flera av de skivor jag tänker rekommendera idag finns inte alltid på de lokala skivaffärerna men med lite vilja och hjälp på traven kan man hitta dem på CDON, Ginza, Itunes och Spotify.

The Pogues ”Fairytale of New York






Man kan nästan inte säga folkmusik och julmusik i samma mening utan att tänka på The Pogues ”Fairytale of New York” En modern klassiker, lyssna och Njut!!



Stify länk till The Pogues ”Fairytale of New York”

Folk och rackare "Stjärnhästen"






Nu tar vi oss tillbaka till 80talet och det svenska folkmusiksbandet Folk & Rackare med Carin Kjellman i spetsen.1981 släpper de den banbrytande Julskivan ”Stjärnhästen” Än idag håller skivan en mycket hög kvalitet och visar på den stora outtömda skatt  som folkmusiken har.
Tyvärr finns den inte att köpa i fysisk form men finns på Itunes att hämta hem för en billig penning.

Här kommer ett smakprov.




Itunes länk till Folk och Rackare "Stjärnhästen"



Triptyk "Midwinter Night's Mass"






Triptyk heter den ovanliga folkmusiksbandet med Johan Hedin på Nyckelharpa, Ola Bäckström fiol och Jonas Knutsson på saxofon.
Deras skiva ”Midwinter Night's Mass” från 2001 är en känslig och finstämd skiva där varje element kommer till sitt rätta.
Skivan lever tyvärr bara i digitalt form men finns att köpa via Itunes och på Spotify.

Spotify länk till Triptyk "Midwinter night`s mass"
Itunes länk till Triptyk "Midwinter night`s mass"



Jul i Folkton "Jul i Folkton"





Jul i folkton, svensk folkmusiks all star band, med Lena Willemark, Ale Möller, Roger Tallroth,Esbjörn Hazelius, Lisa Rydberg, Olle Linder och Sofia Karlsson. Det har turnerat flitigt varje julsäsong och kommer säkerligen att göra det några jular till.

Julkänsla i varje ton!



Spotify länk till Jul i Folkton


"Jul i Svingen"






Jul i Svingen hette Norges julkalender 2006. Har inte själv sett själva julkalendern men lyssnat och njutit av deras skiva, framför allt av dess ledmotiv. Norge kan!

Vad Tycker ni?



Spotify länk till "Jul i Svingen"

Vad tycker ni om för folkliga julskivor?
Jag önskar det fanns mer jul folkmusik att lyssna på.
Nästa inlägg blir det mina favorit jul jazzskivor så missa inte det!!

Kommentarer

Postat av: Johan

Publicerad 2011-11-02 00:24:05

Ranarims julskiva "Allt vid den ljusa stjärnan". Den är min favo julskiva.

/Johan

Postat av: Lina

Publicerad 2011-11-02 06:26:19

The Pouges låt är en klassiker, älskar den!

Postat av: Tomtens Dotter

Publicerad 2011-11-02 07:08:56

Vad säger du om Blackmores Night då?

Om du inte har lyssnat på dem så rekommenderar jag det skarpt, både de ordinarie studioalbumen och deras juksliva Winter Carols. YouTuba på Christmas Eve vettja :-)

Postat av: Emma - 24 december

Publicerad 2011-11-02 10:32:44

Åh, "fairytale of New York" är min absoluta favoritjullåt någonsin!! =)

Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Publicerad 2011-11-02 19:56:18

The Pogues ”Fairytale of New Yorkgillar jag jättemycket! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Wladimir

Det bästa jag vet är julen, och framförallt julmusik och julfilmer. Till vardags har jag fullt upp med att hämta barn från dagis och med att göra de godaste pannkakorna i Uppland. I denna blogg vill jag tipsa om och vältra mig i bra julfilmer och julmusik. Jag vill också passa på att varna för de riktigt låga vattenmärken som finns där ute. Hoppas jag kan hjälpa dig att finna det ultimata julsoundtracket, och den bästa julrullen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela